HALAMAN SANTAI

Khamis, 2 Mei 2013

Kalau ada calon BN yang menang salah seorangnya biarlah Khairy

Sebagai seorang blogger, tidak semua blog yang saya baca. Tetapi saya tidak ketinggalan membaca tiga empat blog setiap posting mereka. Antara blog yang saya mesti baca ialah blog sahabat kadim saya Sakmongkol AK47 yang kini menjadi calon PR di Raub yang dijangkakan akan mendapat kemenangan yang selesa di sana. Satu lagi ialah blog seorang lagi sahabat yang sehayun dan selenggang dengan saya, Mohamad Sayuti Omar.

Bangun sahaja dari tidur setiap hari saya akan melayari kedua-dua blog ini. Jika ada masa lain yang terluang barulah saya hinggap ke blog-blog yang lain. Pagi tadi saya membaca tulisan MSO yang saya anggap amat menarik, kerana tulisan beliau itu menunjukkan keluhuran pandangan beliau dan beliau telah memberikan dalil yang sama dengan saya. UMNO yang tidak mahu menonjolkan pemimpin yang berwibawa sejak dari dulu sehingga sekarang.

Sayuti telah menyentuh tentang nasib Khairy Jamaludin yang tidak diberikan penonjolan oleh UMNO sedangkan beliau adalah Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Saya dan Sayuti ini adalah penyokong kepada pihak Pakatan Rakyat tetapi kami ini mempunyai pemikiran yang terbuka, bukan kerana apa, tetapi kita sedang ketandusan kepimpinan dalam negara kita.

Saya sependapat dengan MSO yang Khairy Jamaluddin, mahu tidak mahu adalah seorang yang mempunyai masa depan kepimpinan yang cerah. Tetapi oleh kerana beliau berada dalam UMNO maka kepimpinan yang berkualiti tidak mungkin ditonjolkan kerana budaya UMNO itu tidak mahu memberikan ruang kepada pemimpin yang baik dalam parti itu.

Di dalam UMNO itu bukan senang hendak mencari kepimpinan yang baik terutamanya yang muda-muda. Adalah satu pembohongan jika kita tidak mahu mengakui yang Khairy Jamaluddin itu adalah seorang yang sangat berpotensi. Dalam pilihanraya kali ini tidak nampak UMNO memberikan ruang untuk beliau mengemudikan pilihanraya bersama mereka yang lain di dalam parti itu.

Walau bagaimana pun Khairy tetap menjadi calon Parlimen Rembau dan saya secara peribadi menganggap yang beliau akan menang dengan agak selesa kerana calon PKR di Rembau itu walaupun baik tetapi tidak mempunyai sisik politik yang sebenarnya. Bagi saya secara peribadi, saya memberikan markah yang tinggi kepada Khairy yang saya pernah bercakap dan berbincang tentang politik suatu ketika dahulu.

Walaupun saya kadangkala bercanggah pendapat dengan pemimpin muda ini saya tetap mengakui Khairy adalah pimpinan anak muda sekarang dan masa depan. Jika beliau memenangi kerusi Rembau itu saya tidak merasakan apa-apa kerana di dalam UMNO itu ada juga beberapa orang yang berwibawa dan salah seorangnya tentulah Khairy Jamaluddin.

Walaupun saya mahukan calon-calon Pakatan Rakyat memenangi pilihanraya kali ini, jika ada calon-calon BN yang menang salah seorangnya biarlah Khairy Jamaludin. Kepada penyokong PR mungkin mereka tidak gemar dengan apa yang saya katakan ini, tetapi, ‘let us come to term that Khairy is among the very few better leaders in UMNO’.

Tugas kita ialah untuk memilih mana-mana pemimpin yang baik, tidak kira dari Pakatan ataupun dari BN. Negara sedang dalam ketandusan kepimpinan. Jangan kita lakukan seperti Dr Mahathir dahulu dalam mana beliau telah mencantas semua pemimpin berwibawa sehinggakan UMNO sudah ketandusan kepimpinan dan tidak lagi dihormati rakyat.

Tetapi yang menghairankan semua kenapa pula Dr Mahathir yang mendapat liputan yang meluas dalam media massa perdana sedangkan Khairylah yang lebih berdaya untuk membawa anak-anak muda yang ramai-ramai sedang dalam pencarian ini. Tetapi, apa nak buat UMNO sememangnya begitu.

Dari sudut ini nampak jelas Najib tidak berapa pandai untuk menilai prestasi di kalangan pimpinan UMNO itu sendiri kerana beliau sendiri berprestasi yang meragukan.

Tiada ulasan: