HALAMAN SANTAI

Ahad, 11 Disember 2016

APA KHABAR KELUARGA RIZA AZIZ?

shahbudindotcom



Sebagaimana yang dilaporkan oleh Reuters, keluarga Jho Low gagal dalam usaha mereka untuk menangguhkan perbicaraan di AS yang bertujuan untuk menyita harta-harta milik hartawan tersebut yang sudah ditetapkan pada 12 Disember ini.

Keluarga Jho Low memohon penangguhan kepada 23 Januari 2017 bagi membolehkan mereka ke mahkamah New Zealand dan Kepulauan Cayman untuk mencuba dan mendapatkan harta serta aset lain dipindahkan kepada pemegang amanah yang baharu.

Hakim tidak memberikan sebarang sebab dalam menolak usul keluarga Jho Low itu, tetapi pihak pendakwaraya membantah penangguhan pendengaran itu dengan alasan ia sudah lima bulan berlalu sejak Jabatan Kehakiman AS memfailkan saman sivil yang mendakwa lebih AS$3.5 bilion dana milik 1MDB telah diselewengkan.



Dalam saman sivil untuk menyita harta serta aset oleh Jabatan Kehakiman AS itu, nama Riza Aziz, anak tiri Najib Razak adalah antara yang turut dinamakan bersama Jho Low, selain dua individu lain yang dikaitkan dengan IPIC dan Aabar iaitu Khadem Al-Qubaisi dan Mohamed Al-Badawy.

Kenapa kita tidak mendengar apa-apa berita mengenai keluarga Riza Aziz menjelang pendengaran pada 12 Disember ini?

Tidak mahukah keluarga Riza Aziz memohon penangguhan juga sepertimana yang dilakukan oleh keluarga Jho Low?

Apakah dengan tidak memohon penangguhan itu bermakna Riza Aziz dan keluarganya sudah bersedia dengan pendengaran pada 12 Disember nanti?

Adakah Riza akan hadir dan sedia melawan di mahkamah untuk mempertahankan hartanah dan aset lainnya yang mahu dirampas itu atau membiarkan saja perbicaraan berjalan dan seterusnya merelakan segala miliknya yang sudah disenaraikan sebelum ini disita oleh pihak berkuasa AS?

Bermula 12 Disember ini, bau busuk 1MDB akan semerbak lagi ke seluruh dunia.

Syabas dan tahniah kepada Najib serta sekalian yang masih gigih menpertahankannya.


Tiada ulasan: