HALAMAN SANTAI

Sabtu, 11 Mac 2017

Pakatan Akan Daftar Semua Perisik Asing Jika Berjaya Jadi Kerajaan

Suara Kebenaran



Kegagalan kerajaan BN mendaftar perisik asing yang beroperasi di negara ini, telah menjadi punca yang membawa kepada kerumitan hubungan antara Malaysia dengan Korea Utara lanjutan dari pembunuhan rakyat negara itu yang didakwa dilakukan perisik dari negara tersebut di KLIA2, bulan lepas.

11 rakyat Malaysia dan 1,000 rakyat Korea Utara di kedua-dua negara seakan dijadikan tebusan dengan dilarang dari meninggalkan negara masing-masing.

Perkara ini tidak sepatutnya berlaku jika setiap perisik asing didaftarkan menurut sumber yang rapat dengan Ahli Parlimen Bayan Baru dari PKR, Sim Tze Tzin yang membangkitkan perkara ini di Parlimen semalam.

Justeru, jika Pakatan Harapan berjaya menjadi kerajaan dalam PRU14 yang akan datang, semua perisik asing yang beroperasi di negara ini akan didaftarkan dibawah Kementerian Dalam Negeri.

Mereka akan sentiasa dipantau dari masa ke semasa agar sebarang aktiviti yang boleh membawa kemudaratan kepada keselamatan negara ini akan disekat sebelum ia dilakukan.

Tentang persoalan bagaimana untuk mengenal pasti perisik asing kerana identiti dan aktiviti mereka biasanya dirahsiakan, sumber yang sama menegaskan Pakatan Harapan ada cara tersendiri untuk melakukan perkara tersebut.  Soal itu hanya akan dibincangkan kemudian setelah kita berjaya menjadi kerajaan, katanya lagi.

Bagi kita jadi kerajaan dululah.

Tiada ulasan: