HALAMAN SANTAI

Jumaat, 3 Mac 2017

RM 2.6 Billion: Bimbang Diharam Masuk Arab Saudi Punca Tun Mahathir Diam?

Suara Kebenaran



Teka teki kenapa Tun Mahathir tidak sepatah pun menyebut tentang derma RM 2.6 billion yang didakwa Najib dari Arab Saudi sepanjang lawatan Raja Salman ke sini, terjawab bila difahamkan Tun Mahathir bimbang kalau pertanyaan itu akan menyebabkan beliau dilarang dari memasuki Arab Saudi untuk menunaikan umrah atau Haji di masa hadapan.

Orang Islam percaya, doa di beberapa lokasi di sekitar Mekah dan Madinah, adalah doa yang berkualiti dan dimakbulkan, justeru kunjungan ke Arab Saudi adalah sangat penting dan sebarang kemungkinan tidak dibenarkan masuk bagi tujuan tersebut, adalah perlu dielakkan.

Risiko inilah yang tidak berani di ambil Tun Mahathir kerana beliau tidak begitu mengenali Raja Salman ini dan tidak dapat mengagak reaksinya kalau diajukan soalan yang begitu.  Sedangkan Najib kelihatannya begitu mesra dengan Raja Salman dan mungkin mampu mempengaruhinya.

Lagipun kedatangan Raja Salman ke negara itu dengan sendirinya menunjukkan baginda tidak marah dengan tindakan Najib menjual nama negaranya untuk mempertahankan sumbangan tersebut, buat apa Tun Mahathir mencari bala dengan bertanyakan soalan yang sudah boleh diagak jawapannya?

Sebab itu Tun Mahathir tidak membuka mulut langsung tentang isu derma RM 2.6 billion ini sepanjang Raja Salman berada disini, bukan kerana takut seperti mana yang dipercayai pemakan dedak Najib, kata sumber itu tadi mengakhiri perbualan.

Tiada ulasan: