HALAMAN SANTAI

Selasa, 11 Julai 2017

PKR & Amanah Sokong Muslim Pelihara Anjing, Malah Babi Pun Kalau Mahu

Suara Kebenaran




PKR dan parti Amanah menyokong hasrat mana-mana orang muslim di negara ini yang mahu memelihara anjing sebagai binatang peliharaan disebalik larangan dalam agama mereka.

Kedua parti utama dalam Pakatan Harapan itu melihat, tidak ada sebarang masalah untuk orang Islam memelihara anjing kerana Islam sendiri tidak melarang secara total malah dalam beberapa hal seperti untuk menjaga keselamatan dan berburu contohnya, ia adalah digalakkan.

Terlanjur memelihara anjing, kenapa tidak turut memelihara babi sebagai binatang peliharaan?

Malah, bela babi sebagai bintang peliharaan lebih menguntungkan kerana berbanding anjing, babi juga sedap dimakan – jika pada satu-satu masa pemiliknya tidak mahu memelihara lagi dan menjadikannya sebagai makanan.

Kenapa tidak?  Kedua-dua binatang ini masuk dalam kategori yang sama mengikut hukum Islam, najis berat.  Jika terpegang dan sebagainya, cara untuk mengendalikan perkara tersebut juga mengikut Islam adalah sama, tidak ada yang berbeza.

Ini semua sebenarnya adalah terpulang kepada orang muslim itu sendiri, yang penting, apa saja bentuk perubahan dalam masyarakat adalah baik untuk kemajuan manusia sejagat.

Tiada ulasan: